Om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zo veel mogelijk te beperken, zijn er strenge regels en euronormeringen voor uitlaatsystemen. De Euro 5 milieunorm verplicht een roetfilter als onderdeel op nieuwe dieselauto’s. Recentere euronormeringen, zoals de Euro 6a, 6b, 6c en 6d, stellen nóg strengere eisen aan de uitstoot van auto’s. Daarom zijn bepaalde dieselauto’s ook uitgerust met een SCR-katalysator. Deze zijn nu beschikbaar in het assortiment van Romax!
Wat is de SCR-Katalysator?
SCR-katalysatoren (selectieve katalytische reductie) worden geplaatst ná de roetfilter bij dieselauto’s en bevatten een geavanceerd stukje techniek. De SCR-katalysator transformeert het schadelijke gas stikstofdioxide (NOx) in minder schadelijke gassen zoals water (H20), Stikstof (N2) en een kleine hoeveelheid koolstofdioxide (CO2). Het inspuiten van Adblue in de SCR-katalysator triggert deze reactie.
U vindt de verschillende sensoren en/of injectoren onder:
Motor –> Uitlaat-elektronica/EGR
Motor –> Brandstofsysteem
Verschillende varianten
Bij de SCR-katalysator is er een separaat roetfilter aanwezig in de dieselauto. Daarnaast is er ook een andere variant: de roetfilter + SCR. Hierbij is de roetfilter geïntegreerd met de SCR-katalysator. Voor deze variant is het toegepaste roetfilter leverbaar als premium (silicium) of standaard (cordieriet) uitvoering.
Roetfilter + SCR
SCR-katalysator
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.